"Súviselo to najmä s rýchlym rozvojom priemyslu v Spojených štátoch,
keď prichádzalo do tovární množstvo nových, nekvalifikovaných pracovných
síl. Často sa tam stretávali s bezohľadným ignorovaním pracovnej
bezpečnosti a hygieny, aj s okrádaním na mzde. Tento problém sa týkal aj
mužov, ale tí už mali aspoň tradíciu remeselníckych cechov. Pretvárali
ich na prvé odborárske organizácie, ktoré poskytovali úrazové a penzijné
poistenie, podporu pri vymáhaní zadržaných platov, patronát nad
učňovským školstvom a podobne. Spočiatku ale odmietali prijímať ženy," uviedla pre TASR Marína Zavacká z Historického ústavu Slovenskej akadémie vied, v. v. i.
Vtedajšie typicky ženské robotnícke zamestnania boli podľa Zavackej v
textilnej výrobe, v konzervárňach, či pri výrobe zápaliek. Ženy bežne
pracovali s jedovatými látkami v slabo vetraných priestoroch, v
obrovskom hluku strojov s nezakrytými prevodovými pásmi a rezacími
časťami, svietilo sa otvorenými plynovými lampami. Pracovný čas bol
oveľa dlhší ako dnes a dolná veková hranica bývala pod 14 rokov. Aj
preto robotníčky zvykli začiatkom jari demonštrovať za zlepšenie
pracovných podmienok a neskôr pridali aj požiadavku volebného práva.
Jeden z prvých známych protestov sa uskutočnil 8. marca 1857 v New
Yorku, kde zamestnankyne z viacerých textiliek požadovali zlepšenie
pracovných podmienok a zvýšenie platov. "Najprv sa dátum každoročného
veľkého protestu ustálil na poslednú februárovú nedeľu. Do verejného
povedomia vo svete sa táto téma dostala po veľkej tragédii v textilnej
továrni Triangle Factory v roku 1911, kde si požiar vyžiadal 146
životov. Išlo prevažne o prisťahovalkyne z Európy. O strašnej smrti žien
vo výškovej budove, kam nedosiahli požiarne rebríky a mali zamknuté
núdzové východy, preto sa niektoré pokúšali zachrániť skokom z okien, sa
písalo vo všetkých krajinách, odkiaľ pochádzali," pripomenula Zavacká.
Pod tlakom verejnej mienky sa tragédia podľa historičky dôkladne
vyšetrovala a prijali sa opatrenia, aby sa niečo podobné už neopakovalo.
Sprísnili sa požiarne a hygienické normy, aj lekársky dohľad. Vzniklo
ministerstvo práce s orgánmi nezávislej kontroly, dievčatám sa
sprístupnili kurzy a učňovské školy. Tieto opatrenia sa rozšírili do
celého sveta, aj na územie dnešného Slovenska a mnohé z nich sa v
súčasnosti považujú za bežné.
Počiatky MDŽ sa viažu aj ku II. Medzinárodnej konferencii
socialistických žien v roku 1910 v Kodani. Nemecká predstaviteľka Clara
Josephine Zetkinová navrhla, aby sa zaviedol Medzinárodný deň žien ako
uznanie boja za práva žien všade vo svete ešte bez konkrétneho dátumu. O
rok neskôr, 19. marca 1911, v európskych metropolách ženy prvýkrát
demonštrovali za volebné právo, možnosť zastávať verejné funkcie a proti
pracovnej diskriminácii.
Ďalší z koreňov tradície MDŽ sa spája s protestom žien v Petrohrade. "Svoje
podujatia tam organizovali už pred prvou svetovou vojnou. Ale keď sa
stretli vo februári 1917, mali už mužov a synov dlho na fronte, nebolo
čím kúriť ani čo jesť. Pod heslom Chlieb a mier spustili vlnu nepokojov,
ktorá prerástla do známej Februárovej revolúcie. Tá im priniesla
demokratizačný program, vrátane všeobecného volebného práva. Aj na ich
pamiatku sa medzinárodne ustálil deň 8. marec (v Rusku mali starý,
juliánsky kalendár). Ako pamätný deň zápasu o lepšie pracovné podmienky
žien si ho osvojila aj Organizácia Spojených národov," vysvetlila Zavacká.
V prvej Československej republike (1918 - 1938) začali tento sviatok
sláviť robotníčky už krátko po jej vzniku a postupne nadobúdal masový
charakter. Po vzniku vojnovej Slovenskej republiky (1939-45) začali
ľudáci vytláčať ženy zo škôl aj zo zamestnania a odkaz tohto sviatku bol
nezlučiteľný s ich ideológiou. Ďalšie znehodnotenie slobodného odkazu
MDŽ nastalo v Československu po februárovom prevrate v roku 1948, keď
moc prevzala komunistická strana. Aj preto sa MDŽ stretáva po Nežnej
revolúcii s negatívnymi reakciami.
"V 19. storočí sa zamestnanci v priemysle, ako nová spoločenská
skupina, čo ešte nemala politickú reprezentáciu, výrazne angažovali v
ľavicovom hnutí. To však tvorili nielen komunisti, ale aj kresťanskí
socialisti, sociálni demokrati a ďalšie vetvy. Nuž a podobne, ako v
prípade aj iných sviatkov (a nielen sviatkov), komunisti po svojom
nástupe k moci všetkých konkurentov vygumovali. Tiež nebolo vhodné
pripomínať, že v kapitalistickej Amerike sa mohlo legálne protestovať
proti zamestnávateľom aj proti štátu. Zo sviatku komunisti urobili
prázdny rituál, pri ktorom sa na podnikových oslavách zväčša ženy
starali o výzdobu a prípravu pohostenia a muži si usilovne pripíjali. Po
zmene režimu mu táto nálepka dlho ostala," uviedla pre TASR Zavacká.